تحميل كتب pdf مجانا

تحميل كتاب شفرة روميو وجولييت pdf هشام الجمل

0
تحميل وتنزيل رواية شفرة روميو وجولييت pdf هشام الجمل, قراءة كتاب شفرة روميو وجولييت أون لاين مجانا.
كتب كتير اتكلمت عن الرجالة والستات.. دكاترة علم نفس وأخصائيي علاقات زوجية شرحولنا الاختلافات السلوكية بين الجنسين.. لكن ما حدش قال لنا هي الاختلافات دي جت منين وموجودة ليه؟ ليه الرجالة عينيهم زايغه مثلا؟ ليه الستات ما بينسوش حاجة أبدًا؟ ليه الجنسين بينجذبوا لبعض بس ما بيفهموش بعض؟
الكتاب ده بيقدم تفسيرات منطقية وعلمية لكل الاختلافات اللي بنستغربها في بعض، وبيجاوب على الأسئلة اللي بتدور في ذهننا عن الموضوع ده بشكل عميق وبسيط في نفس الوقت.. كتاب حايغير نظرتك للجنس الآخر.

يمكن يكون ده من أحلى الكتب اللي قريتها اللي بتتكلم على طبيعة الاختلاف بين الراجل و الست يمكن الجزء الاولاني من الكتاب كان بالنسبة لي مش ممتع اوي لانه كان معتمد بنسبة كبيرة على الجانب العلمي في تفسير الاختلافات دي بما في ذلك اختلاف الطبيعة الجسمانية و الهرمونية بين الراجل و الست و لستة من اسامي الهرمونات فالموضوع جنّح على حصة أحياء حبتين فمكنتش مستمتعة اوي بس لما بدأ الكاتب يركز علي الجانب النفسي و خصوصا بعد ما الشخصيتين اللي ف الكتاب اتجوزو الموضوع اختلف خالص

معرفش بقة دي صدفة و لا دي حاجات اغلب المتجوزين مش من كتير زي حالاتي بيواجهوها … خلاصة الكلام انا شفت الاختلافات اللي بيني و بين جوزي واضحة وضوح غير عادي و ما شاء الله بيتخانقو نفس خناقاتنا بأسبابها و ايه طرق حل المشاكل دي … و ليه في متجوزين بيكملو و ليه فيه متجوزين مبيكملوش و ايه اسباب الخلافات دي اصلا … من الاخر .. كتاب هيغير تفكير اي اتنين متجوزين…و الحلو ان الكتاب اتكلم عن اختبارات نفسية و ف اخر الكتاب في لينك عشان كل حد يعمل الاختبار ده… فعلا كتاب حلو

مخطوطة بديعة. سباحة في بحار النفس البشرية وكيف تشكلت عبر العصور. وأول كتاب يقدم فهم واضح المعالم للعلاقة بين الرجل والمرأة في إطار الزواج.

استحضر الكاتب علوم الأنثروبولوجيا والتاريخ والإنسانيات في مزيج سلس بيد خبيرة ولغة عامية فصيحة. ببساطة متناهية شرح مصطلحات مثل التستيترون والاستروجين والدوبامين والسيراتونين والاوكسي توسن والفاسوبيرسين والبروجيسترون خالطا إياها بأمثال عامية وحكم شعبية دون اَي تعقيد او جمود مثل الذي يصدنا عن القراءة في تلك الموضوعات العلمية العويصة.

الكتاب في رأيي المتواضع فريد في مجاله وأسلوبه. خارطة طريق واضحة المعالم لعلاقة زوجية ناجحة وصحية حتي أني قررت شراء عدة نسخ لأقدمها هدايا زواج لكل ابناء العائلة. وانا متاكد انهم سيقرأون الكتاب بسهولة متناهية ويقومون بالاختبار الذي في اخره لمعرفة طبيعة شخصياتهم وكيف يمكنهم التناغم مع شركاء حياتهم لبناء زواج ناجح للأبد ان شاء الله.

الكتاب غير عادي وغير تقليدي وممتع في كل صفحة منه وملئ بمعلومات جديدة عالية الجودة.

قد يعجبك ايضا